Deze vertaling is van het recent verschenen Linden Lab blog over wachtwoorden en account informatie. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Wat u moet doen als u uw wachtwoord bent vergeten?
Als u uw gebruikersnaam kent maar uw wachtwoord bent vergeten, gaat u naar de password recovery page. (Wachtwoord herstel pagina)
Voer uw gebruikersnaam in en klik op Send Instructions.
Er worden instructies voor het maken van een nieuw wachtwoord verzonden naar het e-mailadres dat aan het account is gekoppeld.
U moet de beveiligingsvraag beantwoorden die u heeft gekozen bij het aanmaken van uw Second Life account.
– Let op: Zorg ervoor dat u uw map met ongewenste e-mail/spam controleert, aangezien sommige e-mailproviders geautomatiseerde berichten daarheen kunnen sturen, zoals verzoeken om wachtwoorden opnieuw in te stellen.
Als u het antwoord op uw beveiligingsvraag niet meer weet of niet langer toegang heeft tot het e-mailaccount dat u heeft opgegeven, kunt u contact opnemen met de Customer Support (klantenservice), bij voorkeur door een support ticket in te dienen. U wordt gevraagd uw identiteit te verifiëren en in samenwerking kunnen we uw beveiligingsvraag opnieuw instellen.
Wij verontschuldigen ons bij voorbaat dat de Customer support geen wachtwoorden kan achterhalen. Gelukkig zal dit geen probleem meer zijn zodra we uw beveiligingsvraag opnieuw hebben ingesteld.
Wat moet u doen als u uw Second Life gebruikersnaam bent vergeten?
De gebruikersnaam die u tijdens de registratie heeft aangemaakt, is vereist om in te loggen op Second Life®. Als u uw gebruikersnaam bent vergeten, kunt u deze opvragen:
- Uit uw welkomstmail
- Van de Second Life website
– Let op: Als u bent vergeten welk e-mailadres u heeft gebruikt bij uw registratie, kunt u dit achterhalen op de pagina Contact Information van het Second Life Dashboard. U heeft uw gebruikersnaam of e-mailadres nodig om uw accountgegevens te kunnen herstellen.
Haal uw naam op uit uw welkomstmail
U heeft een e-mailadres opgegeven om uw account te registreren. Een welkomstmail met de door u aangemaakte Second Life gebruikersnaam is naar dit adres verzonden.
Om de e-mail te vinden:
- Log in op uw e-mailaccount en zoek in uw archieven naar “second life”.
- Zoek naar een e-mail met uw gebruikersnaam in de onderwerpregel: “Welcome to Second Life, YOUR NAME!”
Haal uw naam op van de Second Life-website
- Waarschuwing: als u meerdere Second Life accounts met hetzelfde e-mailadres heeft geregistreerd, kunt u alleen de gebruikersnaam van uw eerste account achterhalen. Dit is een bekend systeembeperking.
Voordat u dit formulier ooit moet gebruiken, noteert u uw gebruikersnamen op een plek die u zich kunt herinneren!
Als u uw gebruikersnaam of wachtwoord bent vergeten:
- Klik op Inloggen op de Second Life website.
- Klik op Forgot your login information??
- Forgot Your Name? Vul hier je e-mailadres in.
- Klik op Forgot Account Name.
Uw Second Life naam wordt naar u verzonden.
Hoe u uw wachtwoord kunt wijzigen
- U kunt uw wachtwoord, samen met andere account gerelateerde informatie, wijzigen op uw account page.
- Om uw accountpagina te bekijken, logt u in en selecteert u Account > Account Summary linksboven op de pagina.
- Klik op Account > Change Password om uw wachtwoord te wijzigen.
- U moet uw huidige wachtwoord weten om het opnieuw in te stellen; Als u uw huidige wachtwoord niet weet, of als u problemen ondervindt, kunt u de Forgot your login information? link op de Login pagina voor hulp aanklikken.
Om uw wachtwoord te wijzigen:
- Log in op je Dashboard.
- Klik aan de linkerkant op Account en vervolgens op Change Password.
- Voer uw huidige wachtwoord in het bovenste vak in. Voer in het vak Choose a new password uw nieuwe wachtwoord in.
Let op: uw nieuwe wachtwoord moet voldoen aan de minimale sterkte vereisten. Zie onze Password Protection pagina voor tips over het maken van een sterk wachtwoord. Typ uw nieuwe wachtwoord nogmaals in het vak - Bevestig uw nieuwe wachtwoord op Confirm your new password. Beide vakjes moeten exact overeenkomen.
- Klik op Save Changes.
Hoe u uw e-mailadres kunt wijzigen
Uw Second Life account is gekoppeld aan een e-mailadres naar keuze, waar zaken als aankondigingen van Linden Lab en offline instant messages (als u die hebt ingeschakeld) worden afgeleverd.
Het is erg belangrijk om het e-mailadres van uw account up-to-date te houden. Als uw e-mailadres verandert of als u de toegang tot uw e-mailaccount verliest, update dan uw e-mailadres zo snel mogelijk.
U kunt uw e-mailadres eenvoudig wijzigen op de website van Second Life:
- Log in op je Dashboard.
- Klik aan de linkerkant op Account en vervolgens op Change Email Settings.
- Voer een nieuw e-mailadres in na Enter your new email address
- Bevestig uw nieuwe e-mailadres door het opnieuw in te voeren na Confirm your new email address.
- Klik op Save Changes onder Confirm your new email address.
- Voer desgevraagd uw accountwachtwoord in en klik op OK.
Kort daarna ontvangt u op uw oude e-mailadres ook een e-mail “Second Life Email Changed” om te bevestigen dat de wijziging door u, de daadwerkelijke accounthouder, is gedaan.
Om gebruik te kunnen maken van alle Second Life systemen die afhankelijk zijn van het verzenden van berichten via e-mail, zoals het ontvangen van kopieën van uw Instant Messages via e-mail wanneer u offline bent, moet u uw e-mailadres verifiëren. (Hier is de vertaling over het hoe en wat:Email voorkeuren wijziging – Mijn Second Life (my2life.nl)
Accountbeveiliging
- Let op: Bewaar uw account veilig! Geef uw wachtwoord niet prijs en zorg ervoor dat in de adresbalk van uw webbrowser secondlife.com staat om phishing te voorkomen.
Er zijn een aantal redenen waarom het belangrijk is om de veiligheid van uw account te beschermen, waaronder het voorkomen van financieel verlies en verlies van inhoud, en om ervoor te zorgen dat u toegang heeft tot uw account zodat u Second Life kunt blijven gebruiken. Alleen de oorspronkelijke eigenaar van een account mag met dat account inloggen op Second Life; deel uw wachtwoord of account niet met andere mensen, inclusief vrienden en familie. Het aanmaken van een Second Life account is gratis en eenvoudig, en het is veel veiliger als iedereen een eigen account heeft om te gebruiken.
Enkele tips om de veiligheid van uw account te behouden:
- Gebruik een actueel e-mailadres dat u regelmatig controleert.
- Gebruik een uniek wachtwoord voor Second Life; Gebruik dit wachtwoord of een wachtwoord dat er op lijkt ergens anders niet.
- Overweeg het gebruik van password manager software om het gebruik van unieke, complexe wachtwoorden eenvoudiger te maken.
- Voeg multi-factor authenticatie toe aan uw account om een extra beveiligingslaag toe te voegen aan accountupdates zoals e-mail- of wachtwoordwijzigingen.
- Overweeg om de inworld viewer-instelling te gebruiken. Gebruik de ingebouwde browser alleen voor Second Life-links (Me > Preferences > Setup), waardoor u gemakkelijker in de gaten heeft wanneer u een link ontvangt naar een website die zich voordoet als onderdeel van SecondLife.com om u te misleiden en om u in te laten loggen met uw Second Life gebruikersnaam en wachtwoord.
- U kunt de link altijd kopiëren en in uw favoriete webbrowser, zoals Firefox of Chrome, plakken zodra de ingebouwde browser de pagina heeft geladen.
Meervoudige authenticatie (Multi-Factor Authentication) (MFA)
Wat is Multi-Factor Authenticatie (MFA)?
Authenticatie is hoe Second Life weet dat jij het bent die probeert in te loggen, door de gebruikersnaam en het wachtwoord die je opgeeft te verifiëren. Voor veel websites en diensten bestaat authenticatie uit een gebruikersnaam en een wachtwoord. Beide moeten correct zijn om inloggen te laten slagen; dit heet single-factor authenticatie, omdat de gebruiker alleen het wachtwoord hoeft te weten om toegang te krijgen tot een bekend account.
Multi-factor authentication voegt naast een wachtwoord een tweede verificatiemethode toe aan het inlogproces. Deze tweede methode is een code (of token) die wordt gegenereerd door een speciale app, een authenticator genaamd.
Eenmaal ingeschakeld vereist MFA dat iemand een uniek geheim code invoert bij het aanbrengen van wijzigingen in uw account, waardoor het wordt beschermd tegen ongeoorloofde wijzigingen in uw wachtwoord, e-mailadres of betaalmethode.
Er zijn verschillende soorten authenticator-apps beschikbaar voor verschillende soorten smartphones en mobiele apparaten, waaronder Google Authenticator, Microsoft Authenticator, LastPass Authenticator en Authy.
Multi-factor authenticatie kan worden ingeschakeld via uw SecondLife.com Dashboard. Het is een opt-in en niet vereist, maar het is een uitstekende aanvulling op de beveiliging van uw account.
Blijf unieke, sterke wachtwoorden gebruiken voor uw account en goede beveiligingspraktijken volgen. Multi-factor authenticatie is een geweldig hulpmiddel om uw account te beschermen, maar is geen vervanging voor een goed wachtwoord en goede beveiliging.
Multi-Factor Authenticatie (MFA) gebruiken
Zodra u meervoudige authenticatie voor uw Second Life account hebt ingeschakeld, wordt u gevraagd uw authenticatie code in te voeren wanneer u probeert gevoelige accountinformatie op de SecondLife.com website te bekijken of bij te werken of wanneer u zich aanmeldt bij de Second Life viewer.
Nadat u succesvol bent geverifieerd met uw MFA authenticatortoken, verloopt uw aanmelding zoals gewoonlijk.
Voor uw gemak wordt uw MFA code ook lokaal opgeslagen als u uw wachtwoord in de viewer opslaat, zodat u eenvoudig kunt inloggen. Zelfs als uw code is opgeslagen (en de viewer u niet om een nieuwe vraagt wanneer u probeert in te loggen), moet iemand die probeert in te loggen op uw account vanaf een andere locatie of machine nog steeds een authenticator uitdaging doorstaan.
-Let op: Als u ervoor heeft gekozen uw wachtwoordgegevens in de viewer op te slaan, wordt een geldig MFA code gedurende 30 dagen lokaal opgeslagen. Na 30 dagen, of als u inlogt vanaf een andere locatie of machine, zal uw volgende inlogpoging een ander code vereisen.
Wanneer de Second Life viewer of de website om uw authenticatie code vraagt, opent u de door u gekozen authenticator app en zoekt u uw Second Life accountnaam. Uw authenticator app heeft een uniek zes cijferig nummer dat gedurende een bepaalde korte periode geldig is. Voer dit zes cijferig nummer in bij de vraag om door te gaan met inloggen. Mogelijk werkt het het beste om te wachten tot er een nieuw nummer is gegenereerd, zodat u de langste tijd heeft om uw verificatienummer in te voeren.
Voorbeeld;
Aan de linkerkant ziet u een voorbeeld van de multi-factor authenticatie-uitdaging op de SecondLife.com website. Aan de rechterkant ziet u een voorbeeldafbeelding van een authenticatie code gegenereerd door Microsoft Authenticator voor de avatar PreviewResident Tester. De voorbeeld code vervalt binnen tien seconden en dan wordt er een nieuw zes cijferig nummer gegenereerd.
Hoe voeg ik multifactorauthenticatie (MFA) toe aan mijn account?
Multi-factor authenticatie op SecondLife.com ondersteunt veel verschillende authenticator apps met een verscheidenheid aan lay-outs en hulpmiddelen, maar over het algemeen werkt de installatie als volgt:
- Als u nog geen authenticator app op uw mobiele apparaat heeft, installeer dan de authenticator app van uw keuze
– De meeste authenticator apps, zoals Microsoft Authenticator of Google Authenticator, zijn gratis en beschikbaar in de app store van uw apparaat en worden regelmatig bijgewerkt met automatische updates.
– Kies indien mogelijk een mobiel apparaat met een werkende camera. Je hebt een camera nodig om tijdens het installatieproces een QR code te scannen. Als je geen werkende camera hebt, kun je bij sommige authenticatie apps ook een instelsleutel gebruiken. Een instelsleutel is een lange reeks letters en cijfers die u met de hand kunt invoeren; het is zichtbaar onder de QR code tijdens het installatieproces. - Bezoek uw SecondLife.com Dashboard en log indien nodig in.
- Klik aan de linkerkant van het Dashboard onder Account op Multi-Factor Authenticatie.
- Lees de instructies over hoe het proces werkt en klik vervolgens op Get Started.
- Volg de aangegeven stappen om Multi-Factor Authenticatie aan uw account toe te voegen.
- Stap één is het toevoegen van een vermelding voor Second Life aan de authenticatie app van uw keuze.
- Stap twee gebruikt de authenticatie app om een paar codes (tokens) te genereren om te verifiëren dat de installatie goed werkt.
– U kunt een vermelding voor Second Life toevoegen aan de door u gekozen authenticator app via QR code of Setup Key.
– Zodra u een vermelding voor een Second Life account aan uw authenticator app hebt toegevoegd door de QR code te scannen of de Setup Key in te voeren, klikt u op Continue.
– Voer op de volgende pagina de code in die uw app voor Second Life heeft gegenereerd en wacht vervolgens. Wanneer de app een paar seconden later een nieuwe code aanmaakt, voer je die nieuwe code in als je tweede code.
– Deze twee codes bevestigen achtereenvolgens dat uw authenticator app correct is ingesteld. In de toekomst hoeft u slechts één code in te voeren om in te loggen.
Voorbeeld: Een Second Life account toevoegen aan Microsoft Authenticator
Hier is een voorbeeld van hoe het proces werkt bij het toevoegen van een Second Life-account aan Microsoft Authenticator, een veelgebruikte authenticator app:
- Navigeer op een computer of tweede mobiel apparaat naar het SecondLife.com Dashboard en klik onder Account op Multi-Factor Authenticatie.
- Lees de instructies en klik op Get Started om door te gaan naar stap 1 van 2 (QR-code scannen hieronder); laat de webpagina open op uw computermonitor.
- Open Microsoft Authenticator op uw mobiele apparaat
- Meld u aan met uw Microsoft account (indien nodig)
- Klik in de rechterbovenhoek op het plus pictogram (+).
- Wanneer u wordt gevraagd wat voor soort account u toevoegt, selecteert u Personal Account om door te gaan
- Selecteer QR code scan in de pop-up die verschijnt
- De camera van uw mobiele apparaat wordt geactiveerd (hoewel u mogelijk toestemming moet geven om de camera te gebruiken om de app te laten doorgaan)
- Plaats de camera van uw apparaat zo dat de vierkante QR-code van SecondLife.com op één lijn ligt met de indicator van uw authenticator app. Eenmaal opgesteld, zal uw authenticator app het vanaf daar overnemen, een vermelding voor Second Life toevoegen en beginnen met het genereren van 6-cijferige nummer codes die automatisch worden vernieuwd.
- Nadat u de QR code heeft gescand, klikt u op Continue om de codes in te voeren die uw app nu genereert.
- Bij Stap 2 van 2: Enter Tokens page, voer de code in die momenteel zichtbaar is in uw authenticator app in het vak van First token.
- Wacht tot de app een nieuw code genereert en voer vervolgens de nieuwe code in het tweede vak in.
- Klik op Activate MFA om de installatie te voltooien. Als dit lukt, bevestigt de website dat u MFA voor uw account heeft geactiveerd.
Multi-Factor Authenticatie (MFA) verwijderen uit uw account
Om Multi-Factor Authenticatie (MFA) uit uw account te verwijderen:
- Log in op uw Dashboard op secondlife.com
- Onder Account aan de linkerkant selecteert u Multi-Factor Authenticatie
- Als u meervoudige authenticatie hebt ingeschakeld, ziet u twee opties:
– Klik op Disable Multi-factor Authentication with Token als u toegang heeft tot uw authenticator app.
– Op de volgende pagina, MFA Removal, voert u de tokencode van uw authenticator app in en klikt u op Remove MFA
– U kunt ook klikken op Disable Multi-factor Authentication via Email als u geen toegang heeft tot uw authenticator app.
– Er wordt een link naar uw geverifieerde e-mailadres verzonden. Wanneer het arriveert, klikt u erop om MFA uit uw account te verwijderen. - Als u geen toegang heeft tot uw geverifieerde e-mailaccount of toegang tot uw authenticator app, neem dan contact op met ons Second Life Support Team.
Je telefoon kwijt? Maak je geen zorgen! Als u de toegang tot uw authenticator app bent kwijtgeraakt, kunt u uw geverifieerde e-mailadres gebruiken om uw MFA code te verwijderen.
Zorg ervoor dat u uw e-mailadres up-to-date houdt!
Om MFA per e-mail te verwijderen, klikt u op Multi-Factor Authentication > Disable Multi-Factor Authentication via Email vanuit uw Account Dashboard op SecondLife.com.
Wat u moet doen als uw account is gehackt
Uw account is mogelijk gehackt als:
- U heeft geen toegang tot uw account.
- U merkt plotseling een verminderd beschikbaar saldo op de betalingsbron die u heeft geregistreerd te hebben.
Als dit gebeurt, neem dan onmiddellijk contact met ons op!
Dit is wat u moet doen:
- Ga naar de Second Life Help-pagina en log in als dat mogelijk is. Als u geen toegang heeft tot uw account, gebruikt u de link Forgot your login information? link aan de rechterkant om uw gebruikersnaam te herstellen en uw wachtwoord opnieuw in te stellen. Log dan in.
- Op de Second Life Help-pagina klikt u op Submit a a Support Case.
- Selecteer onder Issue Type de optie Account Issue. Er verschijnt een tweede dropdown menu.
- Selecteer onder Account Issue de optie Account Compromisedt.
- Vul de overige velden in zoals aangegeven.
- Klik op Submit.
- Controleer uw e-mail voor uw zaaknummer.
- Bel ons fraudenummer: 800-860-6990.
Zodra u dit doet, zal Linden Lab uw account in de wacht zetten en de relevante transacties onderzoeken. Dit kan enkele dagen duren. Zodra we het onderzoek hebben afgerond, sturen we u een e-mail met uitleg over onze conclusie en de actie die we zullen ondernemen. Houd er rekening mee dat op alle transacties waarbij Linden dollars betrokken zijn, de Servicevoorwaarden van Linden Lab van toepassing zijn.
– Let op: Zelfs als u zich kunt aanmelden bij uw account, raden wij u aan uw wachtwoord onmiddellijk te wijzigen in een veilig en uniek wachtwoord. Het regelmatig wijzigen van uw wachtwoord is een goede manier om de veiligheid van uw account te beschermen. Voor informatie over hoe u uw wachtwoord kunt wijzigen, raadpleegt u het gedeelte How to change your password van dit artikel..
Het originele blog van Linden Lab in het Engels vind je hier: Password and account information – English – Second Life Community